Freelancing în vreme de criză: ce faci ca să nu pierzi clienți (+resurse)

”Lucrat de acasă? Oho, m-am antrenat doi ani pentru asta! :)” 

Asta ar spune un freelancer, în glumă, la ceea ce se întâmplă. Totuși, lucrurile nu sunt chiar ușoare nici pentru noi în această perioadă. 

Un pic de introducere în context…

Nu o sa vorbesc despre acest COVID-19 pentru că nu aș ști ce să spun, iar părerea mea sau a ta oricum nu e importantă. Contează doar ce spun medicii și specialiștii. 

Dar ce pot să-ți spun – ca de la freelancer la freelancer – este că antreprenoriatul va fi  afectat, iar situația se rasfrânge ușor-ușor și asupra noastră. 

În domeniul Social Media unde activez eu, lucrurile se clatină încă de când a început această agitație, iar angajații trebuie să stea acasă pentru siguranță. 

Afacerile (mai ales cele offline tip cafenele, pensiuni, magazine) se inchid temporar, iar dacă nu se închid, limitează cheltuielile. Și la ce se renunță prima oară de obicei? La Marketing Online.

Ce este de făcut ca freelancer?
FUGUȚA ÎN ONLINE

Mai știi când nu făceai networking în online pentru că nu aveai timp sau chef? Acum poate ai! 🙂 

Seriously, poți cunoaște oameni super în grupuri dedicate de antreprenori (click aici), marketeri (KIWI, Smarters) sau freelanceri (Viața de freelancer). Sunt mulți oameni care caută serviciile tale, tu doar te introduci ca specialist and maybe the magic happens. 

Scanează și site-urile care caută freelanceri (Freelancer.com, liberprofi, Fiverr), vezi cum mai e piața, uită-te și pe la job-uri (LinkedIn, Facebook, Hipo, Iqads) – poate se caută și persoane remote sau project based și te încântă vreo oportunitate.

Până la urmă, lucrurile se calmează, afacerile vor continua, iar serviciile tale vor fi solicitate!

UPGRADE YOURSELF

Și aici mă refer în special la freelancerii din online – sigur ai vrut la un moment dat să-ți creezi un website sau să urmezi un curs online și nu ai avut destul timp. Ei bine, show must go on! 

Focus mai mult pe tine – citește (ai top 12 cărți aici), învață lucruri noi, notează-ți idei, vezi care sunt trend-urile și când totul revine la normal, tu intervii în forță, like BATMAN! 

RESURSE (My two cents): TikTok may be a good idea to ”lose” time. Alte resurse ai pe website-urile de cursuri tip Udemy, SkillShare.com, iar pentru marketeri – KIWI și SMARTERS. Pe partea de podcasts, accesează StarCast și vezi ce îți face cu ochiul. În plus, eu îl mai ascult și pe Marian Hurducaș (HURDUCAST) și urmăresc newsletter-ul Cristinei Chipurici. Later edit > cursuri gratuite pe Udemy

SHARING IS CARING

Ești specialist pe nișa ta? Zi-ne și nouă cum faci! E un moment bun să mutăm totul pe online și să ne expunem, să lucrăm mai mult la brand-ul personal ca soloprenor. 

Dacă tot stai în casă, cum poți aduce măcar 10% valoare și altora? Ca să te simți măcar util și sa nu te plictisești/ iei razna? 🙂

Păăăi realizează articole, înregistrează un podcast, fă webinarii pentru potențialii clienți, pentru cei din nișa ta (ex: freelanceri) sau pentru cei ce nu sunt clienți, nu sunt specialiști, dar vor să afle lucruri noi și să-și ocupe mintea cu chestii fun. 

It’s your call!

FOCUS PE ONLINE BUSINESS, COMMUNITY ȘI CREATIVITATE

Ca freelancer, mai ales pe online, e nevoie sa iti transpui imaginatia pentru diferite business-uri și să comunici situațiile de criză în limbajul fiecărui grup țintă, respectând valorile, misiunea, viziunea și focusul clientului tău. 

Așadar, perioada aceasta focus mult pe promovarea business-urilor online (cursuri online, shopping online, platforme online, etc.) și grijă la cum comunicați atunci când business-urile fizice sunt în pauză.

Extra – Exemplu de bună practică

Eu merg foarte mult pe educare, pe nișa din care este business-ul. Spre exemplu, pentru un client Agenție de Turism am postat turul virtual al Muzeului Luvru.

Deci, tu cum faci față acestei perioade ca freelancer? 🙂 

Te invit să-mi scrii aici sau pe rețelele sociale, pentru că mă foarte interesează și părerea ta!

Soon, 

M